Galleri 8
Nature diary Vigelsø
Den sidste dag under DANE-projektet på Vigelsø besluttede jeg at gå en tur på øen og samle de indtryk, jeg fik undervejs. Det blev til denne akvarel i al sin mangfoldighed.
Til salg - for sale.
Vandrefalk, race tundrius, Grønland

Sammen med biologerne Knud Falk og Søren Møller besøgte jeg falkefjelde i Sydgrønland i juli måned. Falkepar blev kontrolleret for æg og unger, og på det første check i Blomsterdalen uden for Narsarsuaq kom hanfalken tæt på min observationsplads, skældte ud og forsvandt senere ud af området, indtil vi forlod lokaliteten.

Long-eared Owl Skovhornugle

På turen i Ulvshaleskoven holdt Skovhornuglen til i nogle dage, og en morgen sad den helt fremme og lod sig iagttage i sin smukke dragt.

Skovhornugle SOLGT
Booted Eagle - Dværgørn, Pyrenees.

I de fascinerende klippelandskaber i Pyrenæerne svævede Dværgørnen i det herlige septembervejr, da vi vandrede på de mindre bjergveje for at kigge efter Lammegrib og andre fuglearter.

Til salg - for sale
Peregrine - Vandrefalk, Pyrenees

Som altid er det en særlig glæde at opleve Vandrefalken andre steder i verden. Falken i det nordlige Spanien har en særlig status gennem en bog, som fortæller om beskyttelsen af de spanske vandrefalke under pesticidkrisen i 1970'erne. Her kom den "i al sin vilde skønhed".

Laplandsværlinger på traktorvrag, Grønland.
På min daglige vandring fra mit telt til falkefjeldet passerede jeg dette traktorvrag, som var fast siddeplads for enten stenpikkere eller laplandsværlinger. Dette møde mellem natur og nutidskultur fanger mig tit, så jeg afsatte et par timer hver dag flere dage i træk for at male al mekanikken i det samme lys og med de samme skygger.
Azores Buzzard

På Azorernes største ø, Sao Miguel, var den lokale race af Musvåge almindelig i landskabet. Her har den sat sig på en ruin i markerne med de karakteristiske stengærder.

Peregrine at the Azores coast

På rejsen til Azorerne i november fik jeg også Vandrefalk at se, her ved nordkysten af Sao Miguel, hvor den ved kystklipperne jagede Stære og Duer.

TIL SALG FOR SALE
Pied-billed Grebe, Azores

One day on the Azores I made a trip for Lake Furnas to see the sulphur pools and the lake. Here I caught sigt of an American guest, the Pied-billed Grebe, quite close to my place at the bank of the lake.

En af dagene på Azorerne tog jeg på tur til Lake Furnas for at se svovlpølene og søen. Her fik jeg øje på en amerikansk gæst, Pied-billed Grebe, ret tæt på mit opholdssted på bredden af søen.

Til salg/for sale
Peregrine and Lapwings

På DANE-projektet i Holstebro gik turen til Geddal enge, hvor Vandrefalken dagligt jagede flokke af Viber og Hjejler, men som her på akvarellen langt fra altid med succes.

Vandrefalk og Viber Til salg for sale
Rødstrubet Lom, Grønland
På en af vandreturene på Igaliku-halvøen kom jeg til denne sø, hvor Rødstrubet Lom lå i vandet med den hvidt lysende kæruld på bredden. Kærulden lyste i den mørkere vegetation som vatkugler hængt op til dekoration i det grønlandske fjeldlandskab.
Nuthatch Hjerl Museum

På DANE-projektet i Holstebro var vi indkvarteret på Hjerl Hede Museum, og i morgensolen den ene dag kravlede Spætmejsen rundt på øltønden uden for en af de gamle butikker. Oplagt som motiv.